keskiviikko 13. maaliskuuta 2013

Kankaiden laadusta

Niin ihana harrastus kuin tämä ompelu onkin, on viime aikoina yksi murhe noussut ylitse muiden haittaamaan tekemisen riemua: kankaiden laatu, erityisesti värien suhteen on mielestäni joissakin tapauksissa luokattoman huonoa. Esipesen kankaat aina suositellussa lämpötilassa, jotta väri varmasti kiinnittyisi ja säästyisin myöhemmässä vaiheessa yllätyksiltä värien leviämisen tai kankaan kutistumisen suhteen. Käytän myös värisieppareita ja noudatan "maalaisjärkeä" pyykinlajittelussa, mutta aina tämäkään ei riitä :( 


Muutamissa tämän kevään hittikankaissa on noussut ongelmaksi se, että ne imevät värit itseensä tehokkaammin kuin värisiepparit :( Yllä olevassa kuvassa on miehusta ja hiha samasta paidasta. Väriero on vaikea saada välittymään valokuvaan, mutta se on luonnossa vieläkin selkeämpi: miehusta on valkoinen ja hiha vaaleansininen. Miehustan kangas on esipesty yksistään pyykinpesukoneessa ja hihakangas valkopyykissä. Hihakankaan mukana koneessa oli jo muutamia kuukausia käytössä olleet Metsolan valko-mustat Jeeppi-hupparit, jotka neuvottiin liikkeessä pesemään valkopyykin seassa. Huppareita on pesty useaan kertaan eikä mikään muu valkopyykki ole ottanut väriä, paitsi tämä Miina&Manu kangas. Pienin pojistamme oli odottanut M&M paitaa jo pitkään, joten päätin leikkoa kankaan paidaksi värivirheestä huolimatta. Valmiin paidan laitoin koneeseen samaisten Jeeppi-huppareiden kanssa, peukut pystyyn ja tadaa! Ulos koneesta tuli tasaisesti vaaleansinertävä paita- onneksi. (Kaavana Buttoned Up ilman nappilistaa OB 1/2012 )


Mitä kerran nettiin kirjoittaa tai lataa, pysyy siellä aina, ja tästä syystä punnitsenkin aika tarkkaan ennen kuin mistään yrityksestä tai tuotteesta kirjoitan negatiivista palautetta. Vahinkojahan voi sattua ja sattuu, niin kankaan valmistajille kuin jälleenmyyjillekin. Suurin osa kangaskauppiaista hoitaa reklamaatiot asiallisesti (Majapuulle pisteet proaktiivisuudesta) ja erittäin hyvin. Metsola on mielestäni kuitenkin omalla toiminnallaan kritiikkini ansainnut: FB:ssä on useita aktiivisia ompeluryhmiä, joihin kuuluvana tiedän, että muillakin on tiettyjen Metsolan kankaiden kanssa ollut pahoja värinleviämisongelmia, joista ovat myös reklamoineet. Hain paitaan resoria Metsolan myymälästä siinä vaiheessa, kun miehusta ja hihat olivat vielä eriväriset. Otin paidan mukaani näyttääkseni sitä henkilökunnalle, koska useat ompelijat ovat kertoneet Metsolan vastanneen reklamaatioihin "onpas outoa", "ei ole kyllä kukaan muu kertonut, että olisi näin käynyt...". Koska olin päättänyt ommella paidan loppuun värivirheestä huolimatta, kerroin heti alkuun, etten ole vailla hyvitystä tms. vaan haluan näyttää malliesimerkin heidän kankaansa ongelmasta. Kerroin myös, että tarkoitukseni on laittaa valmis paita pesuun ja, että odotan sen muuttuvan kauttaaltaan vaaleansiniseksi kunhan pesen sen muiden vaatteiden kanssa. Tulin oikeastaan surulliseksi kuullessani kiusaantuneen vastauksen: "Onpa outoa. En ole kyllä kuullut, että näin olisi käynyt... Jos haluat katsoa, että saatko hyvitystä, niin laita sähköpostia". En minä sitä hyvitystä ollut kalastelemassa. Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että en viitsi muutaman euron takia nähdä sitä vaivaa ja mielipahaa, jos asennoituminen yrittäjällä on valmiiksi nuiva. Toivoisin suoraselkäistä toimintaa liikkeenharjoittajalta ja jatkossa laadukkaita kankaita. Nettiaikana olisi syytä pitää mielessä, että sanonta "hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas" on ihan eri mittakaavassa kuin aiemmin, koska tieto välittyy sekunneissa ihmiseltä toiselle, lokaatiosta riippumatta. Omalta kohdaltani voin kertoa, että usea kuosi on jäänyt ostamatta siitä syystä, että moni on raportoinut ongelmista. Lopuksi todettakoon, että Metsolan kuosit ovat ihania <3 ja saamani palvelu on ollut ollut aina ystävällistä, ei tosin rehellistä.

6 kommenttia:

  1. Samoja vastauksia olen itsekin ko. liikkeessä saanut vaikka tasan tiedän ompeluryhmien kautta, että värit ovat levinneet muillakin. Ja kyse ei ole yhdestä kankaasta vaan suurimmasta osasta viime aikoina Metsolasta ostamistani joustofroteista. Ja reklamaatioita on varmasti tullut, en todellakaan ole ollut se ainoa. Kerran tokaisinkin harmistuneena vastaukseen "enpä ole kuullut, että näin olisi muilla käynyt" jotta minä olen kuullut ja nähnyt useassa ompeluryhmässä. Vaivautuneeksihan se myyjä meni ja lupaili alennusta vaikken itsekään ollut alennusta hakemassa. Harmittavaa epärehellisyyttä.

    VastaaPoista
  2. Aivan samaa mieltä. Metsola saisi paljon parempaa mainetta, jos he olisivat ongelman kanssa avoimia ja kohtelisivat asiakkaitaan arvostavasti.

    VastaaPoista
  3. itsekin olen saanut metsolan kanssa taistella, mutta reiluuden nimissä myös mainittava, että on sieltä ihan hyvääkin palvelua (postitse) saanut aina välillä, mutta kyllä ne jutut tosiaan kiertää ja minusta on ihan oikeinkin, että kiertävät...

    VastaaPoista
  4. Itsellä on nuo metsolan kankaat jäänyt tilailematta juuri sen vuoksi, että pelottaa mitä sieltä oikein saa :/ Surullinen juttu kun kuosit ovat yleensä niin ihania :(

    VastaaPoista
  5. Metsolahan ilmoittaa avoimesti valmistavansa kankaat euroopassa, joka nyt voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Todellisuus lienee osan kankaista kohdalla toinen. Tietääkseni osa kankaista on valmistettu kiinassa. Se siitä avoimuudesta.

    VastaaPoista
  6. hyvä pointi! tarkailen ostamani kankaat pikkkusen paremmin, tähän asti en huomannut mitään... vai pitäisinkö sittenkin hankia uudet lasit, hih

    VastaaPoista

Kiva, kun kommentoit <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...